Procházka z Příchovic na Ticholovec a zpět

15. 1. 2021

Naše dnešní procházka je v Příchovicích na blízký kopeček Ticholovec.

Z Příchovic vyrážíme po značené NS. Prvním zastavením je  kaple sv. Anny, odkud je pěkný výhled na okolí s dominantou Přeštic kostelem Nanebevzetí Panny Marie.

Od kaple pokračujeme po NS vzhůru. Je to méně zalesněný kopec. na vrcholu porostlý trním, jehož výška 480 m.n.m. není nic úchvatného, ale při zdejších rovinách je vidět už zdáli.

Jak se později dozvídám na netu, tak Ticholovec býval na začátku 18. století pro jeho lázně, sochy a svoje romantické položení s oblibou navštěvován. K soše sv. Lamberta a sv. Vojtěcha o každém svátku přicházelo množství lidu v průvodech se zpěvem a modlitbami.

Také zde bývala studánka s léčivou vodou, podle sochy sv. Lamberta dostala jméno Svatolambertská, která zde zřejmě už není.

Roku 1741 byla v Ticholovci postavena poustevna, do které je uveden fráter Martián, ten se stal správcem lázní. Na zbytky lázní nás dnes upozorní jen nerovnosti v terénu, které dříve bývaly vanami ke koupání a informační tabulka s popisem dřívějších událostí. Dnes to vypadá jako jámy po zlatokopech :-)

Nachází se zde malá skála, kde je namalována postava sv. Vojtěcha.

K tomuto místu se váže pověst, která vysvětluje vznik názvu lesa, Ticholovec.

Na desce je napsáno: (citát) "Svatý Vojtěše oroduj za nás! Svatý Vojtěch šel tady z Říma 990 - An žena opodál místa stála s dítkami a praví ticho děti, lovec de, na to odpověděl sv. Vojtěch, tak ženo, bude se zde menovat místo to Ticholovec, pak odešel od skály a zvostal stín Jeho, na této stěně, jenž do dnešní doby, v Úctě si vážíme."  Vytesal jej v roce 1892 kameník Bartoloměj Kočandrle z Přeštic.

Dle pověsti se Sv. Vojtěch , při své cestě do Říma v roce 989-990 měl zastavit na hradě Skála, kde měl příbuzné. Na uvedené skále v lese Ticholovci měl zůstat málo znatelný stín a pak neumělá malba, která je v průběhu let několikrát restaurována, a skála zastřešena. Dnes je toto místo častým cílem turistů a získalo pojmenování „lesní kaple“. Zároveň je součástí NS Se sv. Vojtěchem okolo Přeštic.

Místo si prohlédneme a jdeme po značené stezce až k rozcestí, které jsem si pojmenovala U obrázků. Odsud jdeme z kopce nejkratší cestou do Příchovic, protože fouká vítr a počasí se kazí. Pod lesem projdeme novou zástavbou, ale to už sněží a tak hurá k Peťule do teplíčka :-)

Celá vycházka neměla ani pět kilometrů, ale nám trvala téměř dvě hodinky, protože jsme se dost loudali.