Vycházka do zaniklé obce Ktiška

26. 2. 2020

Tomáš má noční, já jsem dnes také celý den doma a tak se vydáme prozkoumat místa, kde stávala zaniklá obec Ktiška. Naposledy jsme zde byli asi před pěti lety. Tenkrát zde bylo hodně kopřiv a trávy, tak dnes se nám snad podaří najít původní kříž, který jsme minule neviděli. Pěšky je to z Jámy přece jen kousek cesty a tak si autem popojedeme k lesu, pod Mackův vrch. Odsud už jdeme po svých.

Nejprve mírně stoupáme po lesní svážnici až na okraj lesa, kde ostře zahneme doleva. Opět stoupáme a po pár stech metrech se nám nabídne moc pěkný výhled nejen na místní louky s památným tisem, ale i na nedaleký vrch Bulový v Blanském lese. Když se dost pokocháme výhledy i samotným tisem, stoupáme lesem dál až na jeho konec, kde se před námi otevřou louky na nichž jsou dnes pastviny.

Právě zde bývala v minulosti víska zvaná Ktiška. Dnes nás mile překvapí vedle dvou pěkných tisů, nové posezení pro pěší i turisty. Zřejmě by zde mohla být v budoucnu nějaká cyklotrasa, když je to tady tak pěkně připravené :-)

Tak a teď vzhůru na průzkum zaniklé vísky. Úspěšní jsme za chviličku a křížek označující náves nalezneme. Bohužel je rozbitý, ale naštěstí se z něho dochovaly obě jeho části. Nafotím si ho a Tomáš ještě mezitím prozkoumává zarostlé místo v okolí, kde by dříve mohl být rybník. Nezdá se mi to moc bezpečné a tak toho raději nechá. Pak ještě prolézáme staré stavení, a nakonec se pokocháme nádherným výhledem na Libín a údolím pod ním.

Pak se vrátíme na kraj lesa,odkud jdeme po původní cestě vedoucí do Ktiše. Míjíme výklenkovou kapličku Svatého Ondřeje a zanedlouho odbočíme na Ktišskou horu (911 m.n.m.) s vysílačem, kde je náš další dnešní cíl. Z louky pod ním se nabízejí výhledy na Blanský les s Kletí a z louky nad ním je výhled opět k Libínu. Samotný vrchol kopce nehledáme, protože je místo zalesněné a výhled by odtud nebyl žádný. Zůstáváme tudíž v blízkosti vysílače, což nám ke štěstí stačí.

Poté sejdeme zpět na cestu do Ktiše kde potkáme Jirku Jugbauerů z Mičovic. Ještě s nějakým kolegou zde těží dřevo. Chvíli pokecáme, ale protože je docela zima, tak se dlouho nezdržíme a jdeme dál. Bohužel moc nedáváme pozor na trasu a tak mineme odbočku vedoucí lesem nad Ktiší a trošku si zajdeme. Naštěstí ne moc, po chvíli to zjistíme a tak se vrátíme. Pak pokračujeme v původním směru lesem až k výklenkové kapli stojící na návrší před Ktiší. Tady už to dobře známe. Vyjdeme na kopeček a po louce seběhneme dolů do údolíčka odkud nám k autu zbývají necelé dva kilometry.

Počasí je pěkné, ale chladné a ke konci vycházky se zatahuje a začíná popadávat sníh.

Celá trasa byla dlouhá přes osm kilometrů.