Z Hojné vody na Kraví horu

Z Hojné Vody na Kraví horu

Protože je poměrně teplý prosinec a nikde kolem nás není žádný sníh, je potřeba se po Vánocích vyvětrat a tak vyrážíme na výlet.

Původně byla v plánu vycházka s Plzeňáky, ale z té sešlo, a tak jedeme na druhou stranu. Do Novohradských hor. Naším cílem je Kraví hora a okolí Dobré Vody, kde jsme již v minulosti (srpen 2006) byli, ale to nám nevadí. Peťula s námi dnes není a Tomík už si to stejně nepamatuje.

Vyjíždíme v jedenáct hodin a na parkovací plochu pod Kraví horou přijíždíme před půl jednou. Naším prvním cílem je rozhledna na Kraví Hoře.

Kraví Hora je zalesněný, 953 m.n.m. vysoký vrchol, s rozhlednou z kovové konstrukce, jež původně sloužila jako vojenská hláska. Při dobré viditelnosti je z ní výhled nejen na okolní Novohradské hory, ale i na část Šumavy a za příznivého počasí i na Alpy.

Po zaparkování se tedy vydáme po zelené t.z.t., která nás vede lesem, v němž jsou zajímavé kamenné skalky. Sníh tady není také žádný, jenom místy je pocukrováno a tak musíme bát opatrní, abychom neuklouzli a nezvrtli si nožky :-) Zhruba po půlhodince, jsme pod rozhlednou. Vystoupáme na horu a kocháme se výhledem. Alpy se nám sice neukázaly, ale výhledy to byly i tak nádherné. Když se dostatečně pokocháme pokračujeme od rozhledny opět po zelené t.z.t. k blízkému rozc. zvanému také Kraví Hora. Zde se přidává červená t.z.t., po které přijdeme do Dobré Vody za kostel Panny Marie Těšitelky.

Dobrá Voda, aneb „Jihočeské Lurdy“, jak toto místo nazývají poutníci, jež sem putují nejen z  Česka, ale i ze sousedního Rakouska. Patří k obci Horní Stropnice. V minulosti byla pro svou mírně radioaktivní vodu a polohu lokality s nejčistším vzduchem v Čechách vyhledávána jako lázeňské místo.

Zajímavostí za kostelem jsou tři kříže, které jsou věnovány památce obětí terorismu. Nutno podotknout, že od naší minulé návštěvy v dubnu roku 2012 na hasičském výletě, se to vzadu za kostelem změnilo k lepšímu :-) Tenkrát byl kostel v rekonstrukci, takže jsme si ho neprohlédli zevnitř, což dneska napravíme. Když se dostatečně pokocháme tou nádherou, vyrazíme po silničce do Hojné Vody.

Celý úsek je ve stínu Kraví Hory a tak je poměrně chladno, přestože jinak svítí sluníčko.

V Hojné Vodě si prohlédneme Zvon setkávání, jenž obci daroval zvonař, Rudolf Perner, který byl bohužel po válce z naší republiky odsunut a žil v Německu. Také se z info tabulky dozvíme, že zvon váží necelé tři tuny a je zavěšen do tzv. sluneční brány a zvoní každou neděli v 19 hodin. Jsou odtud překrásné výhledy do údolí k Horní Stropnici a Novým Hradům.

Pak už jdeme přímo k autu, kam přicházíme ve tři odpoledne. Na sluníčku je zase lépe a zamrzlá příjezdová cesta k parkovišti, mezitím hodně povolila.

Celý okruh měřil pouhých 5,5 km.