Jeseníky - 1. den

9. 5. 2015

9. května 2015

Přes Poličku a Velké Losiny až do Jeseníka

ČB - Třeboň - J. Hradec - Pelhřimov - Humpolec - Havlíčkův Brod - Ždírec nad Doubravou - Hlinsko - Polička (228 km) - Pomezí - Svitavy - Moravská Třebová - Mohelnice - Zábřeh - Bludov - Šumperk - Rapotín - Velké Losiny (321 km) - Ramzová - Lipová - Jeseník - Bukovice (365 km)

Na dovolenou vyjíždíme hned po ránu v půl sedmé, protože naším cílem je 360 km vzdálené město Jeseník. Od rána je zataženo. V Pelhřimově, začíná drobně pršet. Při příjezdu do Poličky - před půl jedenáctou, se rozhodneme dát si delší zastávku. Stále je zataženo a drobně mrholí, ale to nám nevadí. projdeme si náměstí a navštívíme místní i-centrum, kde nám doporučí prohlídku světničky zdejšího rodáka, hudebního skladatele Bohuslava Martinů, na věži kostela sv. Jakuba.

Prohlídka je komentována průvodcem a dozvíme se zde mnoho zajímavého z dětství hudebního skladatele. Nejpreve ale musíme zdolat 192 schodů v kostelní věži, abychom se dostali k místu, kde se B. martinů narodil a kde s celou rodinou žil. Malá místnůstka ve věži, je zařízena podobně jako v době, kdy tu skladatel žil. Z ochozu je pěkný výhled na město s hradbami a celé blízké okolí. Otec, jehož povoláním bylo ševcovské řemeslo, zde vykonával funkci pověžného - stráž proti ohni ve dne v noci, a proto zde celá rodina bydlela.

Moc se nám zde líbilo a pro Tomíka to bylo velmi zajímavé. Z městečka odjíždíme ve dvanáct hodin a stále drobně prší.

Z Poličky jedeme bez zastávky přes Šumperk až do Velkých Losin , kde na nás už vykukuje sluníčko. Zaparkujeme na parkovišti poblíž zámku. Zde si oživíme historii z období let 1678-1692, kdy docházelo k čarodějnickým procesům u nás. Kromě toho se dozvíme, že v místech dnešního zámku stála už v 15. stol. vodní tvrz. V té době se Losiny dostaly do držení Žerotínů a malá tvrz byla přestavěna na třípatrový zámek, k němuž později Žerotínové přistavěli arkády.

Na přelomu 16. a 17. století byl přistavěn trojkřídlí hospodářský objekt, který uzavřel nádvoří. Za doby stavitele zámku, Jana mladšího ze Žerotína, též zvaného Jan Losinský, byl zámek vyzdoben sgrafity.

Až na začátku 18. století byl zámek částečně pozměněn díky přestavbě Jana Ludvíka. V západním křídle vznikla ve 40. letech patrová kaple a před zámkem se rozprostírala francouzská zahrada. Na konci 18. století se však Žerotíni dostali do finančních poitíží a Velké Losiny, své rodové sídlo, museli prodat Liechtensteinům, kteří zámek obývali do roku 1945. po té byl zámek zestátněn.

Po prohlídce zámku se vydáme pěšky okolo říčky Losinka po zelené T k jeden kilometr vzdálené ruční papírně, kde máme objednanou prohlídku. Protože na místo přicházíme o půl hodiny dříve než bylo v plánu, zkusíme, zda by naše prohlídka nemohla být přeložena na dřívější. Díky ochotnému personálu v papírně se nám to povedlo.

V ruční papírně s muzeem, jsme byli seznámeni s historií výroby ručního papíru.
Navštívili jsme i výrobní prostory kde nám byla prakticky předvedena ukázka ruční výroby.

Na parkovišti ve Velkých Losinách se ještě občerstvíme zmrzlinou a v půl páté pokračujeme po místní zdlouhavé objížďce cestou necestou do Jeseníka.
Poblíž obce Ostružné nás zaujmou větrné elektrárny na kopci. S velkým nadšením vystoupíme z auta, abychom si je prohlédli. Ale ouha, čím blíže k elektrárně tím víc, se nás zmocňuje pocit jakési tísně, možná až fobie z kolosu stojícího před námi.
Proto se zde dlouho nezdržíme a jedeme dál.

Na penzion přijíždíme před šestou hodinou, kde nás už netrpělivě očekávají.
Ubytujeme se a v sedm hodin vyrazíme na večeři.
Večer strávíme zaslouženým odpočinkem na pokoji u televize a plánováním dalších dní.

Dnes jsme ujeli 365 km a k tomu nachodili pouhých 5,7 km.

Počasí na cestu bylo velmi příjemné, cca 18-20°C

Výdaje:

Polička - Rodná světnička Bohuslava Martinů - vstupné       120,- Kč
                      - Suvenýry         6,-

Velké Losiny                    - zámek   - vstupné                     160,- Kč
                                                       - suvenýry               33,-

- papírna  - vstupné               240,- Kč
                                                       - suvenýry                17,-

- parkovné           30,- Kč
                                       - občerstvení           30,-

Jeseník                          - Penzion na Kovárně  -  večeře        100,- Kč

------------------------------------------------------------------------------------------------